להשתחרר מהשיעבוד של הכאב

כל כך הרבה אנשים סובלים מכאב כרוני

יש לכם כאבי גב, צוואר או כתפיים שפשוט לא עובר לא משנה מה אתם עושים?
יכול להיות שיש פתרון הרבה יותר פשוט ממה שאתם חושבים.

הרבה אנשים מסתובבים עם כאב. לפעמים חלש, לפעמים חזק, אבל כזה שלא מרפה. יש בכאב הזה משהו משעבד. עכשיו, לפני הפסח, זה זמן טוב לחשוב איך להשתחרר מחלק מהכאבים האלה.

ד"ר ג'ון סרנו, רופא שיקומי שהיה פרופסור באוניברסיטת ניו יורק שנים ארוכות, היה חלוץ בתחום הטיפול בכאבים כאלה. ד"ר סרנו הראה שיש קשר בין מתח לבין כאבים, בייחוד כאבי גב. השרירים, הוא הראה, ממש אוגרים את המתח הנפשי בתוכם, מה שמביא לפגיעה בהם או לדקת. ד"ר סרנו הגדיר את הסינדרום שבו סטרס נפשי מביא לדלקת או לפגיעה ממש בשרירים בשם TSM – Tension Myoneural Syndrome או, בתרגום לעברית, תסמונת כאב ממקור מתח. הסידנרום הזה מכונה גם, כמה מתאים, תסמונת גוף-נפש (ראו וידאו בסוף הפוסט). 

כי מה שסרנו הראה, בעצם, זה שחלק מהאנשים שסובלים מכאב שנים ארוכות, עוברים טיפולים ואולי אפילו ניתוחים, הכאב שלהם לא עובר כי איש לא איתר את מקור הבעיה ולא טיפל בה. מקור הבעיה היה סטרס, ואיש לא פעל להחלשת המקור הזה. "הכל נובע מרעיון פשוט אחד", הוא אמר, "הרעיון שהמיינד והגוף קשורים זה לזה באופן עמוק מאוד".

בדיוק הרעיון שעליו מבוסס התרגול היוגה. 

קורונה, כאב, יוגה

בשנה האחרונה ראינו במרכז המון אנשיים מגיעים עם כאבים. הסכנות הבריאותיות, פחדים על הפרנסה, ילדים שנשארו בבית, הורים שהסתגרו בביתם. כל הלחץ והפחד הזה נאגר בגוף שלנו, ומייצר כאב. להרבה אנשים שהתחיל לכאוב להם השנה. אולי גם לך.

ופה היוגה נכנסת לתמונה –

 

היוגה מסייעת לכאבים האלה לא רק באמצעות התנועה (שמביאה הזרמת דם וריפוי), אלא גם באמצעות שני עקרונות חיוניים לאימון: הרפיית הגוף והשקטת התודעה, שהם שני העקרונות הראשונים בין שבעת העקרונות של ויג'נאנה יוגה

חוסר מאמץ הוא תרגול יוגה

קל להגיד להרפות, אבל קשה הרבה יותר להרפות ממש – אבל להרפיה יש איכות מרפאת ממש. זו הסיבה שאנחנו עושים הרפיה בסוף האימון, ולא רק שם – אנחנו מכוונים שהאימון שלנו כולו יהיה אימון של תנועה שמבוססת על הרפיה. זה לא פשוט לעשות, אבל זה אפשרי מאוד.

גם השקטת התודעה היא אתגר לא פשוט, בייחוד למי מאיתנו שנמצאים תחת מתח. אבל לאימון הרב מימדי של ויג'נאנה יוגה, שכולל גם מדיטציה, גם נשימות גם תנועה וגם הרפיה בסיומו, יש סכוי גדול להביא לתודעה שקטה יותר.

התחושה הנעימה של תודעה שקטה וגוף רפוי בסוף אימון היא אחד הדברים שמוכרים לכל מי שמתאמן.

אז אם גם אתם רוצים להשתחרר מהשעבוד של כאבים בחג החירות הזה, יכול מאוד להיות שאם תלמדו להרפות את הגוף ולהשקיט את התודעה זה יעזור מאוד.

עוד על תסמונת גוף-נפד ועל הקשר בין מתח, כאב והרפיה, מהוידאוקאסט של מים ביאליק

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.