מסע יוגי מתחיל בכמיהה גדולה

אישה צעירה פוגשת חוכמה עתיקה

"מסעותי בעקבות היוגה", הספר החדש של המורה שלי והמייסדת של ויג'נאנה יוגה, אורית סן גופטה, יצא לפני כמה שבועות. 

ב-1979, אחרי השירות הצבאי שלה, נסעה אורית סן גופטה לראשונה מישראל להודו. היא התחילה להתאמן ביוגה בגיל 17 ובמדיטציה שנה אחרי, ועכשיו היא נסעה, חדורת תשוקה גדולה,  להעמיק עוד את הדרך שבה התחילה ללכת.

בשנים ששהתה בהודו היא פגשה את גדולי המורים ליוגה של המאה ה-20, למדה לעומק את חוכמת הגוף ותבונת התודעה, ויצאה לדרך שעצבה מחדש את האימון היוגי שלה ושל אלפי התלמידים של הגישה היוגית שפתחה, ויג'נאנה יוגה. 

זה ספר מרתק ומרגש שמתאר מסע פיסי ורוחני, מפגש עם חוכמה עתיקה ומורים דגולים, שמשרטט את השורשים העמוקים של האימון היוגי.

למתאמני יוגה הספר הזה מרתק – הוא מביא לא רק דוגמה של אימון נחוש ומעמיק לאורך שנים, אלא גם הדים יקרים ממפגשים עם מורים גדולים, שהמילים שלהם מאירות מחדש את האימון היומיומי שלנו. בכל פרק היה משפט או רעיון או הכוונה שהשפיעו על האימון שלי ישירות. 
למתאמנים בויג'נאנה יוגה הספר משרטט את השורשים של האימון שלנו, ואת אילן היוחסין שממנו הוא צמח. 
 

תנוחות יוגה אורי בן-דב בעמידת מרפקים פינצ'מאיוראסנה

ויג'נאנה יוגה

"מסעותי בעקבות היוגה" הוא ספר מרתק ויש הרבה מה לומר עליו, ובוודאי עוד נגיד – אבל עוד לפי זה, זה זמן טוב לענות על שאלה שאנחנו נשאלים הרבה –  איך זה שיש לנו שיטת יוגה משלנו? מה קרה שמורה ישראלית יצרה משהו חדש במסורת העתיקה הזו? 

ראשית חשוב לי לומר – אורית סן גופטה והתלמידים שלה מכל העולם שיחד איתם הגדירה את האימון שלנו כויג'נאנה יוגה, לא המציאו יוגה חדשה. ממש לא. 

היוגה היא מסורת בת אלפי שנה וויג'נאנה יוגה היא חלק מהמסורת הזו. יותר מזה – בויג'נאנה יוגה יש חיבור עמוק לטקסטים המסורתיים וכבוד עצום למסורת החיה של היוגה.

אולי דוקא בגלל זה הורגש צורך להגדיר מחדש איזה מין אימון אנחנו עושים. איך אפשר לייצר אימון שלם, רב מימדי, מעמיק ונאמן למסורת הזו – בתוך העולם המודרני וכחלק מהיוגה המודרנית. 

במקום הזה כדאי לחזור למילים שאורית עצמה כתבה לפני יותר מעשור על העניין הזה בדיוק: 

שנים רבות התמודדנו  עם הסוגיה: 'איזה מין יוגה אתם עושים?'. יוגה היא יוגה. על כן במשך שנים נזהרנו מלהדביק תואר או כינוי לאימון שלנו מעבר לשמו המקורי. 

ועם זאת הצורך לשם או כותרת היה אמיתי. אני תלמידה של דונה הולמן וכן של מר איינגר אך עם השנים עברתי עם תלמידי תהליך משמעותי והאימון שלנו לבש צורה מובהקת השונה משיטת איינגר. 

יש שלושה מרכיבים מהותיים שחשוב לי לציין בכדי להבהיר את דרך האימון שלנו:

מדיטציה

המרכיב הראשון הוא המקום המרכזי של "פשוט לשבת" באימון. הדגש הרב שאנו שמים על איכות התודעה באימון האסנות (תנוחות) והפרניאמה (נשימות) מחייב אותנו לשבת. 

תפיסת עולם זו מסתמכת על המסורת החיה של היוגה הגורסת כי הכלי המרכזי לטיפוח התודעה היא מדיטציה, וכן על הספרות הקלאסית המתארת תמיד את המדיטציה כמרכיב מרכזי בזרמים השונים של היוגה.

ויג'נאנה יוגה - אימון שמקשיב פנימה

המרכיב השני הוא אימון המלמד הקשבה לתחושות הגוף ולהפעלתו על פי העקרונות.

בתחילה פשוט עומדים על המזרון ומתרכזים פנימה. התנועה מתחילה בהורדת הידיים מטה מנמסטה. התודעה מחפשת את מגע כפות הרגליים עם האדמה, את ייצוב השלד מעל כפות הרגליים כך שכל חלק בשלד מצוי בהרמוניה עם יתר החלקים והשלד כולו מאורגן וניצב כיחידה אחת בין שמים וארץ. כאשר הידיים מתחילות לנוע מעלה, אנו נותנים לשרירי השלד להיות רכים אך לא רופסים. 

התודעה נוכחת ומודעת לגוף ולחלל סביבו, ועם זאת שקטה ומכונסת. הידיים ממשיכות לעלות ולרדת ואנו מרוכזים בכוונון עדין של הגוף, ייצוב השלד וארגונו כך שימשיך להיות מחובר גם כאשר טווחי התנועה יתרחבו.
אנו סורקים את השרירים ומכוונים אותם להיות נאמנים לצירי השלד, ומזכירים לעצמנו להיות קשובים ללא חדות מיותרת.

התנועה תמשיך עכשיו למשך זמן רב ואנו מחפשים לנוע מתוך העקרונות כיחידה אחת, גוף ותודעה.

הקשר למסורת היוגית

המרכיב השלישי הוא הדגש הלימודי. בכדי להעמיק ביוגה יש צורך ללמוד את המסורת הכתובה, לפחות בחלקה. על כן כאשר התלמידים מביעים רצון להעמיק ביוגה ומגיעים לסדנאות, אימונים מיוחדים או שיעורים ארוכים, הם נחשפים לאט ובהתמדה לספרות יוגית.

שלושת המרכיבים האלה יחדיו – פשוט לשבת – (מדיטציה), העקרונות, ולימוד טקסטים היו להלך רוח ולדרך האימון שלנו. חיפשנו יחדיו שם שיבטא משהו מהטעם הזה. 

קריאת דרך האימון שלנו בשם "ויג'נאנה יוגה" אינה אלא מתן הכרה לדבר-מה שמצוי בה מאז ומעולם, דבר-מה הטמון בלב לבה של הדרך שלנו: לחוש להבין ולהתאמן  – מבפנים.

אורית סן-גופטה, יוני 2006, ירושלים.

כריכת הספר של אורית סן גופטה יוצרת שיט הויג'נאנה - מסעותיי בעקבות היוגה

מסעותי בעקבות היוגה 
מאת אורית סן גופטה

מסעה הפיזי והרוחני של נערה צעירה אל חיים של יוגה

88 ש"ח 

את הספר אפשר לרכוש אצלנו
במרכז לויג'נאנה יוגה תל אביב, 
מזא"ה 22
050-6854146

* הנחה בקניה של עשרה עותקים ומעלה

לרכישה ברשת: היוגה סטור

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.